lördag 1 november 2008

Denna kommersiella så kallade "högtid"

Halloween. Tja, vad ska man säga? Personligen uppskattar jag inte halloween speciellt mycket. Precis som rubriken antyder anser jag att det bara är en kommersiell "högtid" som endast finns i det syfte att affärerna ska tjäna pengar. Halloween haussas alltid upp så mycket. Man ska klä ut sig, köpa godis åt de barn som kommer och knackar på ens dörr, skrämmas och så vidare. Listan kan göras lång, men det orkar jag inte med. Något som jag stör mig mycket på är det här att man ska skrämmas. Jag menar, vad ska det vara bra för? Det enda det åstadkommer är att man blir rädd. Jag vet inte om jag är ensam, men jag gillar inte att vara rädd. Samma princip med skräckfilmer. Jag förstår mig verkligen inte på dem. Tja, vad ska man säga? Tyckandet är fritt och jag menar inte att ni behöver ha samma åsikter som mig. Men. För mig är det obegripligt varför man vill vara rädd. Nog om det.

Halloween ska dock inte förväxlas med den kristna högtiden alla helgons dag. Alla helgons dag är en dag då man ska hedra de som inte längre finns med oss, och det är väl trevligt att det finns en dag som uppmärksammar det. Till exempel var jag själv idag, även då jag inte är kristen, vid min mormors grav med min familj. Det var trevligt. Nog om mig.

Men. Det finns ju också några fördelar med halloween, även om de är få. Dels kan det ju, ibland, vara kul att klä ut sig. Men. Det förutsätter att man har en bra idé som man genomför till perfektion. Många ser väl även halloween som en ljuspunkt i höstmörkret, vilket även det är en positiv sak.

Som sagt. Åsikten är helt fri. Det här är min, vad är din? (känn er absolut inte obligerade att svara)

Bijan

Inga kommentarer: