lördag 24 januari 2009

Till Gustav Palm


Gustav Palm wrote at 9:02pm
Jag tyckte om bilden men jag förstår inte all överdriven entusiasm inför killen. Han har bara varit president i några timmar och ni tror att han ska rädda världen genom att ge oss "hopp"? Vad pinsamt om facit ser ut såhär efter två år: USA har drabbats av ett till terrorattentat på eget territorium. Obama kände sig tvungen att, med Israels hjälp, anfalla Iran eftersom de bygger kärnvapen och inte slutar ge vapen till Hamas och Hizbollah. Situationen i Irak blir sakta bättre, men risken finns att man måste plocka bort alla fredsbevarande trupper för att förstärka truppnärvaron i Afghanistan och det allt mer krävande kriget mot Iran. Finanskrisen har försatt landet i massarbetslöshet och i de fattiga områdena i storstäderna har folk börjat plundra mataffärerna. Det nationella gardet sätts in för att lugna pöbeln och under en demonstration som övergår till upplopp skjuts 10 demonstranter ihjäl. Byter du bild då eller? Hehe.


Mitt svar till dig Gustav


Så trevligt att du uppskattade bilden. Anledning till att jag valde att ha en bild på President Obama under gårdagen var att, som jag är säker på att du vet, han installerades som USA:s president. Och denna historiska dag till ära valde jag att hylla denne store man på mitt egna sätt, genom att då ha han som visningsbild här på denna community. Jag kan hålla med dig om att President Obama stundtals har utmålats som någon sorts Messias som skulle kunna rädda världen och förväntningarna på honom är abnorma. Detta är inte en syn jag delar. Dock anser jag att denne man har möjlighet att utföra stordåd. Han har kanske ett utav de absolut värsta utgångslägena som man kan tänka sig. Han ska ta itu med att reda upp allt efter Bushadministrationen, återupprätta USA:s anseende i världen, han ska tackla den värsta finanskrisen i modern tid, han ska mäkla fred i Mellersta Östern och detta är bara ett fåtal av de saker han har på sin agenda. Man kan inte undgå det faktum att har många laster att bära på sina axlar. Jag tror som sagt inte att President Obama är någon Messias, men jag tycker att hans politik är vettig och en man som engagerat så många personer världen över har ju något ypperligt speciellt. Han har lyckats med att ingjuta optimism och hopp hos majoriteten av det amerikanska folket och även hos andra bosatta runtom i världen. Med hopp räddar man helt riktigt inte världen, men hoppet engagerar människor. Hoppet engagerar människor att som President Obama sa i sitt installationstal ”Pick ourselves up and dust ourselves off”. För ett Amerika i kris tror jag detta är essentiellt, att den vanliga människan har hopp och förtroende för sin president. Utan förtroende fungerar varken demokrati eller ekonomi, sociala eller diplomatiska relationer. Jag tror att det är många fler som har förtroende för Barack Obama än för den tidigare presidenten och därför tror jag på honom och hans förmåga att agera, förändra. Det kommer inte att ske över en natt, inte över en månad, kanske inte över ett helt år, men tro mig, det kommer att ske.


Och ditt scenario som du har målat upp är högst otroligt, men inte omöjligt. Jag tror dock inte att President Obama skulle vara så oförsiktig att han anföll ett land som Iran, som håller på att skaffa sig nukleära vapen, och på så sätt starta ett nukleärt krig. De problem som du utmålar på hemmaplan med massarbetslöshet, som under den stora depressionen, är ett måttligt troligt scenario, bortsett från dödsskjutningarna, om President Obama inte förändrar något. USA har ett enormt budgetunderskott som det måste göras en långsiktig lösning för. Hans satsningar på nya jobb är gedigna men under tisdagens tal åberopade han också att även den vanliga arbetaren kanske måste jobba mindre timmar, sänka sin lön, för att dennes vän ska kunna jobba kvar. Och om förtroendet för Obama finns där, vilket jag tror att det gör, kommer han att lösa den krisen också.


Så Gustav Palm, bilden har nu bytts ut eftersom det bara var en hyllning till Barack Obama dagen han blev president.

Inga kommentarer: